De la idee la impact! Slătineanul Dan Preda despre viziunea și misiunea programului „Afaceri în Control”


Într-un context economic tot mai dinamic, în care eficiența și organizarea sunt esențiale pentru supraviețuirea și succesul unei afaceri, antreprenorii români caută soluții practice pentru a-și depăși provocările. Dan Preda a creat programul „Afaceri în Control” din dorința de a răspunde direct acestor nevoi, oferind nu doar informații utile, ci și sprijin concret.
Ce te-a inspirat să creezi programul „Afaceri în Control” și care este misiunea principală a acestuia?
În urmă cu un si ceva, am organizat un eveniment de weekend pentru antreprenori, la Sinaia, concentrat pe cum își pot eficientiza afacerile prin contabilitate, fiscalitate și alte aspecte importante. La final, în sesiunea de concluzii, un antreprenor mi-a adresat o întrebare pe care o rezum în câteva cuvinte: „Informațiile pe care le-am primit sunt foarte utile, dar cine ne ajută mai departe, practic, în teren?”.Asta a fost scânteia care m-a inspirat să creez „Afaceri în Control”, un program creat să ajute efectiv antreprenorii care înțeleg cât este de important să lucreze cu practicieni. Un program în care împărtășim cunoștințe practice și lucrăm împreună 1 la 1, umăr la umăr – asta înseamnă, în esență, practicieni, și asta înseamnă, în esență, programul „Afaceri în Control”.
În prezent, AFC oferă un program de mentorat cu o durată minimă de un an, fundamentat pe implementare practică, și reunește o comunitate de antreprenori cu afaceri din zeci de industrii – cărora le oferă posibilitatea de a participa la întâlnirile comunității pe termen nelimitat.
De asemenea, este important să spun că AFC este construit pe o strategie clară, în care toate modulele și lecțiile sunt interconectate, urmând un singur fir roșu. Nu oferim „biblioteci de prezentări generale”, ci soluții bine structurate și coerente. În același timp, este un program cu implementare practică și intensivă, care include zeci de întâlniri 1 la 1 în primele trei luni, pentru a asigura aplicarea directă și eficientă a conceptelor în afacerea fiecărui participant.
Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină antreprenorii în gestionarea afacerilor și cum îi ajută programul „Afaceri în Control” să le depășească?
Prin firma de contabilitate am avut ocazia să lucrez cu sute de antreprenori, cu afaceri mici și mari, din toate domeniile. Asta pe mine m-a ajutat, pentru că am văzut din interior sute de afaceri. Am observat că existau o serie de provocări comune. De fapt, că se repetau niște tipare, indiferent de domeniul de activitate. Nu conta că făceau agricultură sau ofereau servicii diverse, în cea mai mare parte se plângeau de profituri mici, costuri mari cu taxele, dificultăți în a găsi angajați serioși și de productivitatea scăzută a personalului. Asta în condițiile în care multinaționale găsesc oameni și îi plătesc și mai puțin decât antreprenorii.

De ce se îndreaptă oamenii către multinaționale? Există percepția că este mai sigură. De ce? Pentru că într-o multinațională este și predictibilitate. Antreprenorii români se confruntă deseori cu impredictibilitatea în cadrul afacerilor lor, lucru care descurajează și angajații, pentru că nu știu la ce să se aștepte. Spre deosebire de multinaționale, care au sisteme bine puse la punct și procese clar definite, multe afaceri românești funcționează fără o structură solidă.
Să rezum, oamenii tind să se angajeze la multinaționale, pentru că e predictibil, că e liniște și știu exact alea câteva lucruri pe care le au de făcut. Versus antreprenorul român unde, chiar dacă primesc un salariu mai bun, e haos, e zarvă, e impredictibilitate, nu știu la ce să aștepte mâine.
Ce face programul „Afaceri în Control”? Fundația pe care antreprenorul să construiască pereții! Nu rezolva toate problemele din firma si nu este cu de toate. Dar oferă esențialul. Adică, fundația.
AFC pune bazele unei fundații solide prin trei piloni esențiali: management operațional, managementul capitalului uman și managementul financiar. Ce promite AFC și ce face diferit înspre a fi unic, e că pune bazele, construiește fundația și pune la aceeași masă trei experți care vorbesc aceiași limbă și trag în aceeași direcție.
Poți să ne spui câteva cuvinte despre rolul acestor piloni care fundamentează „Afaceri in Control”?
Da. Dar înainte de asta vreau să mai spun ceva foarte important. Dan Preda nu este singur. Lucrez împreună cu o echipă de experți, care nu sunt angajații mei. Sunt antreprenori care la rândul lor au echipe. Am pus acești experți într-o structură ca să conlucrăm, să vorbim cu toții aceeași limbă, deși avem formare diferită, pentru că așa putem să abordăm soluții integrate și eficiente. Toți avem instrumente, toți avem background-ul și know-how-ul.
Ce e diferit la managementul operațional așa cum îl abordăm în AFC? Faptul că urmează o structură și o metodologie inspirate din cele mai mari sisteme de management din lume, dar adaptate la realitatea antreprenoriatului românesc și trecute prin filtrul și prin experiența noastră. Managementul operațional, de fapt, generează procese. Aceste procese sunt fundamentul, sunt baza oricărui business din lumea asta. Orice business de pe glob începe să funcționeze prin procese.
Al doilea pilon este managementul capitalului uman. Dar în AFC este mai mult decât HR. De ce îi spunem managementul capitalului uman? Pentru că noi punem oamenii pe primul pilon. Și anume, în structura operațională. Nu vorbim doar despre angajări, ci despre identificarea competențelor necesare pentru fiecare etapă a procesului. Noi nu angajăm oameni, angajăm competențe.
În final, ultimul pilon, managementul financiar, este ceea ce le oferă antreprenorilor o viziune clară asupra costurilor și veniturilor, permițându-le să ia decizii informate.
Rezumând, aceasta este strategia noastră: procese, oameni pe procese, bani pe procese. De ce? Procesele sunt rotițele care se învârt. Cine pune în mișcare aceste rotițe? Oamenii! Dacă nu ai angajați, trebuie să fii tu însuți „omul bun la toate”, pentru că altfel lucrurile nu se întâmplă. Cineva trebuie să facă aceste rotițe să se învârtă, pentru că ele nu se mișcă de la sine. Aceste rotițe sunt puse în mișcare de una sau mai multe persoane. Și ce face un om atunci când pune o rotiță în mișcare? Generează. Ce generează? Cheltuieli și venituri.
Cum ai integrat tehnologia în cadrul programului pentru a facilita managementul și controlul afacerilor?
Am dezvoltat platforme și instrumente – inclusiv CRM, care optimizează relațiile cu clienții, și Xrise.ro, un sistem de management adaptat nevoilor reale ale antreprenorilor. Oferim platforme și instrumente de lucru unice. De ce sunt unice? Pentru că sunt dezvoltate intern, le-am dezvoltat si adaptat antreprenoriatului românesc, le-am trecut prin filtrul experienței și le-am făcut accesibile.
ADVERTISING
AFC propune o platformă de controlling financiar unică în România, dezvoltată special pentru antreprenorii români – inclusiv acelora cu cifre de afaceri mai mici de 10 milioane de Euro. Este o platformă simplă, intuitivă și foarte eficientă, care ajută antreprenorul să monitorizeze productivitatea și să ia decizii fundamentate pe cifre, nu pe intuiție.
Poți da câteva exemple de afaceri cu care ați lucrat în AFC? Din ce industrii provin?
Sunt foarte multe. Sunt afaceri din domeniul medical. Avem transporturi – inclusiv transport naval și aerian. Sunt și afaceri din HORECA, comerț și servicii. Avem construcții si servicii conexe construcțiilor – instalații sanitare, instalații electrice. Când zic construcții, avem antreprenori care au șantiere de construcții și în afara României, în toată Europa. Avem inclusiv construcții navale.
Eu spun că programul este potrivit pentru o cifră de afaceri între 500 de mii si 3 milioane. Așa a fost gândit. Asta nu înseamnă că nu funcționează și în afara acestor parametri, ci doar că acolo este maximul lui. De ce? Pentru că antreprenorul nu ajungea la 10 milioane de euro dacă nu știa de procese, de exemplu. Sau dacă nu știa de HR.
Este evident că o afacere care a ajuns la o cifră de afaceri de 10 milioane de euro pe an beneficiază, într-o anumită măsură, de primii doi piloni, dar îi lipsește cel de-al treilea. Acesta este un insight important pentru direcția în care voi lucra anul acesta și anul viitor: să dezvolt un modul de controlling care să poată fi accesat independent de programul AFC și să fie disponibil pentru orice antreprenor, indiferent dacă afacerea lui are o cifră de afaceri între 1 euro și 100 de milioane pe an.
Care sunt planurile de viitor pentru dezvoltarea programului și extinderea impactului său în rândul antreprenorilor români?
După cum spuneam, planurile mele pentru perioada următoare includ dezvoltarea controllingului financiar și creșterea adopției în rândul antreprenorilor din România, pentru că propune un limbaj mai ușor de înțeles și de implementat pentru toți angajații. Nu trebuie să fii director economic să înțelegi controllingul si nu trebuie să fii nici consultant sau analist financiar. Chiar si dacă ești director de producție, în doar 30 de minute îți pot explica tot ce ai nevoie să știi. Și dacă toți din conducerea companiei și din management vorbesc aceeași limbă, rezultatele sunt colosale, pentru că toți lucrează coordonat să atingă același obiectiv.
Și, dacă tot vorbim despre planuri imediate, foarte curând va fi disponibilă și cartea „Afaceri în Control”, care le va oferi antreprenorilor români un ghid practic și esențial pentru eficientizarea și organizarea afacerilor.
Pe de altă parte, în următorii doi ani intenționez să extind programul la nivel internațional, începând cu țări din Europa.
Ce sfaturi poți oferi antreprenorilor care doresc să-și optimizeze afacerile, dar nu știu de unde să înceapă?
Cuvântul de ordine în ceea ce eu voi prezenta sau voi comunica, cel puțin în 2025, este „eficiență”. Cred foarte tare că productivitatea și eficiența vor face diferența între învins și învingător, atunci când vorbim de business în următorii ani.
Companiile mari, care sunt deja eficiente și dispun de capital, vor prelua controlul pieței și vor elimina din competiție firmele mai mici, care continuă să opereze ineficient. În anii anteriori, creșterea economică a permis antreprenorilor să fie mai relaxați în privința cheltuielilor și veniturilor. Acum, lucrurile s-au schimbat, iar eficiența nu mai este doar un avantaj, ci o condiție esențială pentru supraviețuire.
Antreprenorii trebuie să gândească în termeni de eficiență operațională și să renunțe la deciziile bazate pe intuiție sau obișnuință. Pierderile financiare apar în toate aspectele unei afaceri care nu este bine organizată. Creșterea veniturilor nu garantează automat un profit mai mare, pentru că fiecare creștere atrage și cheltuieli suplimentare. Când veniturile și cheltuielile ajung la un plafon, singura soluție rămâne optimizarea internă. Ca urmare, antreprenorii trebuie să se concentreze pe eficientizarea proceselor, reducerea pierderilor și utilizarea mai inteligentă a resurselor existente.
SURSA wall street