PRINCIPALELE SERVICII ELECTRONICE OFERITE CONTRIBUABILILOR DE M.F. / A.N.A.F.


Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Olt informează contribuabilii cu privire la principalele servicii electronice puse la dispoziție de Ministerul Finanţelor /Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin intermediul cărora se realizează o comunicare mai facilă și eficientă cu organele fiscale, respectiv
: -Serviciul ’’Spaţiul privat virtual ’’(SPV), existent pe portalul www.anaf.ro; -Serviciul“Depunere declaraţii on-line”, existent pe portalul www.e-guvernare.ro. 1. Înregistrarea persoanelor fizice ca utilizatori ai SPV se realizează prin următoarele modalităţi:
– pe bază de credenţiale (nume de utilizator şi parolă-NPOTP); -prin certificat digital calificat, eliberat de furnizorii de servicii de certificare acreditaţi în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică. Actul normativ care reglementează Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică este Ordinul preşedintelui A.N.A.F nr. 1.090/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
Cererea de înregistrare în SPV a persoanelor fizice pe bază decredenţiale(nume de utilizator şi parolă)este disponibilă pe portalul www.anaf.ro, la următorul link: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularInregistrare.jsp. La accesarea link-ului de mai sus, contribuabilii completează câmpurile din pagina web afișată și decid modalitatea de verificare a informațiilor furnizate în cerere, prin alegerea în câmpul ’’Tipul de aprobare’’ a uneia din următoarele opţiuni: – verificare număr înregistrare decizie, opțiune aleasă în cazul în care contribuabilul deține o decizie de impunere anuală, decizie de plăţi anticipate sau decizie referitoare la obligaţii de plată accesorii, emisă de A.N.A.F. din 2013 până în prezent; – verificare număr document, în cazul în care contribuabilul deține un document emis de A.N.A.F. (somaţie, notificare, scrisoare); – identificare vizuală online (sistem video), dacă persoana fizică doreşte ca aprobarea înregistrării ca utilizator SPV să se realizeze de la distanţă prin identificare pe baza unei sesiuni video. După completarea şi transmiterea cererii de înregistrare în SPV, persoana fizică trebuie să se programeze pentru efectuarea identificării vizuale online de către organul fiscal, folosind aplicaţia ”Programări online” de la următorul link: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/programari_online. Programarea pentru identificarea vizuală online (sistem video) trebuie efectuată în termen de 10 zile de la momentul completării cererii de înregistrare în SPV; –aprobare la ghişeu, opțiune care implică prezentarea în termen de 10 zile de la data completării cereriila orice organ fiscal din cadrul A.N.A.F. în scopul identificării fizice, cu BI/CI în original şi copie sau paşaport, după caz, şi numărul de înregistrare care a fost atribuit cererii. Aprobarea cererii de înregistrare în serviciul Spaţiul Privat Virtual şi activarea serviciului vor fi comunicate pe adresa de e-mail completată în cerere. Pentru a evita deplasările la sediile unităților fiscale și formarea cozilor, recomandăm contribuabililor care nu sunt înrolați în SPV să opteze pentru aprobarea înregistrării în SPV la distanță prinidentificarea vizuală online (sistem video) sau verificare număr înregistrare decizie/verificare număr document. Persoanele fizice care dețin certificat digital calificat se pot înregistra în Spațiul Privat Virtual, în nume propriu, prin completarea cererii disponibile la link-ul: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pf.
2. Înregistrarea în SPV a unei persoanei juridice se realizează prin persoana fizică care deţine certificat digital calificat şi care are una din următoarele calităţi în raport cu persoana juridică: reprezentant legal, reprezentant desemnat sau împuternicit. Cererea de înregistrare în SPV a persoanelor juridice este disponibilă la următorul link: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj și reprezintă un formular web în care se completează datele de identificare ale solicitantului (persoanei juridice) şi ale persoanei titulare de certificat digital având una din calitățile de mai sus, se încarcă documentul de confirmare al certificatului digital şi arhiva zip cu documentele care atestă calitatea utilizatorului. Utilizarea SPV prin împuternicit sau prin reprezentant desemnateste posibilă dacă documentul de împuternicire/desemnare îndeplineşte,cumulativ, următoarele condiţii: a) împuternicirea sau mandatul de reprezentare este generală/general pentru toate operaţiunile din SPV; b) împuternicirea sau mandatul de reprezentare conţine acordul cu privire la accesul la informaţiile referitoare la istoricul acţiunilor anterioare din SPV al persoanei reprezentate; c) sunt acceptaţi termenii şi condiţiile de utilizare a SPV. Cele trei condiţii de mai sus trebuie să fie menționate în mod expres în documentul de împuternicire sau în mandatul de reprezentare, după caz. Instrucţiunile de înrolare în SPV a persoanelor fizice/juridice pot fi consultate la link-urile:https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/SPV/persoane_fizice.htm; https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/SPV/persoane_juridice.htm.
3. Pentru utilizarea serviciului ’’Depunere declaraţii on-line’’, existent pe portalul www.e-guvernare.ro, contribuabilii trebuie să deţină certificat digital calificat eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii nr. 455/2001.
Actul normativ care reglementează depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă este O.M.E.F. nr. 858/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Instrucţiunile de utilizare a serviciului de depunere on-line a declaraţiilor fiscale sunt disponibile pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la următorul link:https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/instructiuni/instructiuni2.6.htm.
Pentru informaţii suplimentare sau asistenţă cu privire la utilizarea serviciilor electronice, contribuabilii pot apela Call Center-ul A.N.A.F. la numarul de telefon: 031.403.91.60.
Șef Administrație Nicolae Cosmin Mezdrea